ABRAGCIEMS 2018
17.jūnijs.
Skaista
saulaina diena. Stacijas laukuma pulcējas bērni. Notiek organizatorisko
jautājumu izpilde. Pienāk ilgi gaidītais autobuss. Autobusā kāpj un iekārtojas
pirmie nometnes dalībnieki un pedagogi. Tad autobuss dodas uz Pārdaugavu, kur
tiek uzņemti vēl daļa nometnes dalībnieku. Nākošā pietura Imantā. Tad autobuss
dodas Engures virzienā. Ceļā pavadītais laiks paiet ātri. Pēc divām stundām
visi nometnes dalībnieki satiekas kempingā „ Abragciems”. Dažas ģimenes ir
ieradušies ar savu transportu. Kempinga mājiņas ir sadalītas un bērni steidzas,
lai iekārtotos un iepazītos. Pēc neilga laika klāt ir vakariņu laiks, pirms
kura nometnes vadītāja visus ir iepazīstinājusi ar nometnes noteikumiem.
Pirmais vakars paiet iepazīstot apkārtni un noformējot mājiņas. Katrs veido
savu identifikācijas karti ābola formātā, kurš tiek piestiprināts pie mājiņas
durvīm. Vēl dodamies izbaudīt arī jūras ūdeni, kurš šodien ir ļoti silts –
baudām ūdens peldi.
Pirmie
iespaidi ir dažādi – kāds ir saticis jaunus draugus, kāds ir ieradies pirmo
reizi. Bet ir arī patīkamas atkalredzēšanās ar iepriekšējos gados satiktiem
bērniem un ģimenēm. Bērni lēnām pierod pie nometnes grafika un paēduši
naksniņas, dodas gulēt.
Audzinātāji
pulcējas uz vakara sanāksmi, kurā tiek apstiprināts nākošās dienas plāns.
18.jūnijs.
Diena sākas
ar rīta rosmi. Izvingrinām pirkstiņus. Vingrojumi tiek veidoti tā, lai arī
bērni ratiņkrēslos varētu tos veikt. Pildām vingrojumus ar roku stiepšanos,
plecu un kakla izvingrināšanu. Izkustinām arī celīšus. Izvingrinām, pamodinām
savu ķermeni, tad dodamies sakārtot savus namiņus un pieņemt rīta tualeti.
Dodamies
brokastīs. Kamēr pasniedz brokastis, uznāk milzīga lietusgāze, bet tikpat ātri
pazūd un laiks paliek arvien siltāks un saulaināks.
Klāt laiks pirmajai nodarbībai – kartona ziedu izgatavošanai. No nokrāsotiem un sagrieztiem kartona ruļļiem ar karstās līmes palīdzību bērni veido gan vienkāršas , gan sarežģītas un daudzkrāsainas puķes. Tie, kuri pabeiguši savus darbiņus, gatavojas peldei – ūdenī un smiltīs ir silti, tāpēc ūdens prieki turpinās līdz pusdienām. Pēc pusdienām ir klusā stunda, un bērni izklīst pa savā mājiņām, lai atpūstos, palasītu grāmatas, paspēlētu galda spēles vai vienkārši parunātu. Pēc klusās stundas turpinās nodarbības – vējdzirnaviņu izgatavošana. Te nepieciešama veiklība un spēks, lai dzirnaviņas grieztos. Pedagogi palīdz pievienot koka kātiņu. Bērni tūlīt izmēģina pašgatavotos darbiņus, skrienot pa pļavu un celiņiem. Vakarpusē laiks ir silts un saulains, tāpēc mājiņas ir tukšas, toties pilns ir rotaļu laukums. Izmantojot izdevību arī pašā vakarā bērni iet peldēties. Ar patīkamiem iespaidiem visi dodas pa mājiņām un gulēt. Pedagogi sapulcējas, lai pārrunātu dienas laikā piedzīvoto un pārrunātu nākamās dienas nodarbības un brīvo laiku atkarībā no laika apstākļiem.
19.jūnijs.
Saulaina, bet vēsa diena. Rīts sākas ar rīta rosmi. Bērni izvingrina plecus, rokas, vidukli un kājas - ar rokām gaiņā mākoņus un kājas sagatavo lielai staigāšanai un skriešanai. Dodamies sakārtot savus namiņus un pieņemt rīta tualeti.
Pēc
brokastīm visi dodas uz nodarbību – pūcīšu izgatavošanu no dabas materiāliem.
Pirms kompozīcijas salikšanas, bērniem jāsalasa dabas materiāli – koku zariņi,
mizas, sūnas, skujas , lapas. Katrs darba sanāk individuāls, jo puiši izmanto
praktiskas lietas – koku zarus, sūnas. Savukārt meitenēm darbos tiek pievienoti
pat pļavas ziedi un krāsaini akmentiņi. Ar karstās līmes palīdzību bērni
izveidoto kompozīciju nostiprina uz kartona pamata. Gatavos darbus izliek mazā
improvizētā izstādē turpat uz nojumes grīdas: te ir gan lidojušas pūces, gan
pūces uz zariņa vai paslēpušās mājiņā, gan aizmigušas, kā arī krāšņā ziedošā
mežā.
Laiks ir
mazliet vēss. Bērni steidzās uz siltām pusdienām, pēc kurām var atpūsties
mājiņās. Klusā stunda paiet ātri un bērni jau nepacietīgi pulcējas nojumē uz
nodarbību. Pedagogi ir cītīgi sagriezuši salmiņus dažādās krāsās. Bērni izvēlas
sagataves ar sev mīļāku un tuvāku zīmējumu – suni, kaķi, lāci. Daži izvēlas pat
trusi un ābolus. Zīmējumus jānoklāj ar plastilīnu. Darbs ir jāveic rūpīgi, jo
uz noklātā zīmējuma ar sagriezto salmiņu palīdzību tiks veidots telpisks
efekts. Tāpat jābūt pacietīgiem – jo zīmējuma aizpildīšana ir laikietilpīga.
Bērni strādā un darbojas ar interesi. Nodarbībās pavadītais laiks ir bijis
garš, tāpēc bērni vēlas izkustēties. Puiši nolemj spēlēt volejbolu, bet
meitenes dodas uz basketbola laukumu, bet mazie bērni uz rotaļu laukumu.
Nojumē tiek sagatavota vieta dejām. Atskanot pirmajai dziesmai uz nojumi steidzas ieinteresētie bērni un izvēlas mūziku dejošanai. Kamēr meitenes dejo, zēni kautrīgi skatās paslēpušies aiz stūra. Nav iespējams atturēties no jautrības, un arī puisi pievienojas dejotāju pulciņam. Diena noslēdzas patīkama gaisotnē. Pedagogi sapulcējas, lai pārrunātu dienas laikā piedzīvoto un pārrunātu nākamās dienas nodarbības un brīvo laiku atkarībā no laika apstākļiem.
20.jūnijs.
Jau no paša rīta saule ir spoža un silta. Rīta rosme : izvingrinām rokas, kājas, ķermeni un dodamies brokastīs. Šodien tiek gaidīti ciemiņi no Rīgas. Tie ir Rūta un Andris no KR. Barona muzeja. Bērni tiek iepazīstināti ar Baltika svētku vēsturi, jo šogad ir 30 gadi kopš šie svētki notika Latvijā. Tālāk seko rotaļas Jāņu dienas ieskaņās. Pēc rotaļām Andris ar bērniem dodas uz nojumi muzicēt. Bērniem tiek izdalīti dažādi interesanti mūzikas instrumenti – koka karotes, knaģis, sitamie instrumenti. Visi kopa muzicē un dzied.
Vecākiem tajā pašā laikā ir izglītojoša lekcija par latviešu valodas lietošanu ikdienā un nepieciešamību runāt valsts valodā. Visi pateicas ciemiņiem un dodas baudīt saulaino un silto laiku. Pusdienas. Arī pusdienās ir vitamīnu deva- zemenes un ķirši.
Pēc klusās stundas visi dodas jūras virzienā. Ūdens ir vēss, tāpēc tiek nolemts rīkot smilšu piļu celšanas konkursu. Katras mājiņas bērni veido savu pili vai cietoksni, ir pat bruņurupuči un ūdenskritumu. Dienas noslēgumā bērni pulcējas uz deju nodarbību. Šoreiz dejot gribētāju pulciņš ir lielāks, un arī puiši vairs nekautrējas. Dažu deju soļi ir apgūti izcili. Puišiem rodas ideja izmantot savu mūziku un sākas dejas brīvā stilā. Diena noslēdzas jautri. Pedagogi kā vienmēr apkopo dienā paveikto un visi dodas gulēt. Laika apstākļi mainās strauji, tāpēc jābūt gataviem uz neparedzētām izmaiņām.
21.jūnijs.
Pa nakti ir
bijis stiprs lietus un ir vēsi, tāpēc rīta rosmes laikā bērni vingro aktīvi,
iziet šķēršļu joslu un rīta aplis ir noslēdzies. Laiks paliek siltāks un
nometnes teritorijā parādās meža iemītnieki – vāveres. Kāda veikla vāvere
turpat pie mājiņām iepriecina bērnus ar savu lēkāšanu un skraidīšanu, brīžiem
ieinteresēti vērojot. Klāt nodarbību laiks – Latvijas 100-gades medaļu
izgatavošana. Bērni iesaistās pašcietējošās masas izpakošanā. Katram bērnam
tiek iedalīts metāla vāciņš un masas gabaliņš. Masa rūpīgi jāiestiprina vāciņa.
Ar trafareta palīdzību bērni veido Latvijas kontūru un darbu papildina ar
uzrakstiem, rotājumiem. No atlikušās masas ir iespējams izveidot dažādus
dzīvnieciņus. Savus darbiņus bērni noliek saulē un vakarpusē darbiņi ir jau
sacietējuši.
Pēcpusdienā
laiks paliek arvien karstāks, tāpēc bērni cenšas uzturēties ēnainās vietās –
nojumēs, pie mājiņām. Pedagogi ir atnesuši lielu kasti ar plastmasas korķiem,
kuriem ir izurbti caurumiņi. Bērni priecīgi taisa robotus. Katram robotam ir
savas „superspējas” un vārds.
Pļavā notiek zīmēšanas nodarbība. Vienā lapas pusē tiek
veidoti zīmējumi, bet otrā pusē nākas mazliet padomāt, jo no dažādiem vārdiem
jāveido sakarības un loģiska atbilde. Vakarā laiks paliek vēsāks un tuvojas
lietus, bet tas netraucē iekurt ugunskuru. Pirms vakariņām bērni saņem dāvanas
un diplomus. Jautrība un prieks ir milzīgs, bērni steidzas uz mājiņām nolikt
dāvanas un ātri atpakaļ pie ugunskura. Vakars paiet vērojot ugunskuru un
pārdomājot nometnē pavadīto laiku. Sākas milzīga lietusgāze un visi dodas pa
mājiņām gulēt.
22.jūnijs
Pēdējā nometnes diena. Jau no paša
rīta bērni uzkopj mājiņas un kārto mantas, somās liek dāvanas, nodarbībās
uztaisītos darbus un savas drēbes, lietas. Pēc brokastīm vēl pēdējā nodarbība –
pērlīšu eņģeļu izgatavošana. Čaklākie bērni uztaisa pat vairākus darbus. Arī
pedagogi un vecāki piedalās visās nodarbībās. Ātri pienāk pusdienlaiks. Pēc
pusdienām nometnes dalībnieki pārliecinās, ka mājiņas ir atstātas tīras,
paņemtas visas savas mantas. Tad visi dodas
sagaidīt autobusu, kurs vedīs uz mājam.